Loods2

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bigger, Better, Stronger!


+3
Ruben_S
LeonN
Bigwolters
7 plaatsers

    Getting Stronger II - Strongman Training

    Bigwolters
    Bigwolters
    Admin


    Aantal berichten : 215
    Registratiedatum : 31-03-11
    Leeftijd : 52
    Woonplaats : Raalte

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  Bigwolters za apr 09, 2011 3:19 pm

    Getting Stronger II - Strongman Training

    Door Robbert Wolters

    Eén van de betere boeken die ik heb over krachttraining is ‘Only the Strongest shall Survive’ van Bill Starr. Bill Starr is één van de eerste professionele krachttrainers. Zijn boek ging specifiek in op krachttraining voor American Football. In relatie tot de schema’s in deel I van Getting Stronger koos Bil Starr voor de power clean in plaats van de deadlift. Daarnaast was Bill een voorstander van het trainen van de drie oefeningen in circuit vorm. Na jaren van bodybuilding training en bodypart splits was een programma als dit een welkome verandering voor mij. Het programma was de basis voor mijn voorbereiding voor de sterkste man van Nederland in 1999.

    In Getting Stronger deel I heb ik als laatste een eenvoudig maar effectief powerlift schema gepresenteerd. Dit schema is prima aan te passen aan te passen voor strongman training. Dag 1 is en blijft de zware dag en op deze dag deed ik events. In de aanloop naar de sterkste man van Nederland in 1999 trainde ik bij Berend Veneberg. We deden iedere training vier tot zes events en namen er de tijd voor. Vier uur trainen was geen uitzondering en meestal deden we iedere onderdeel maar één keer. Op de andere dagen deed ik die oefeningen die ik relevant vond voor mijn strongman training. Daarbij liet ik mij inspireren door Stuart McRobert, auteur van diverse boeken over training voor wat hij noemde een ‘hardgainer’. Basisoefeningen, zware gewichten, en niet teveel of te vaak trainen. In grote lijnen zag mijn training er als volgt uit:

    Zaterdag Maandag Woensdag
    Log Lift Squat Deadlift
    Farmers walk/ Hercules Hold Smal Bankdrukken Push Press
    Wheel Flip/ Yoke Chin up Barbell Row
    Stones Barbell Curl Buik

    Dit schema blinkt uit in eenvoud. Alleen maar basisoefeningen en drie keer per week het hele lichaam trainen. De onderdelen kun je natuurlijk aanpassen aan die onderdelen die je in een wedstrijd tegen komt. Travis Ortmayer presenteerde in Power Magazine zijn training in de aanloop naar de Arnold Strongman Classic en in grote lijnen had het schema deze structuur. Het grootste verschil is dat hij op dag 2 en dag 3 varieert tussen zware krachttraining en explosieve krachttraining. De ander element in zijn schema is de variatie in oefeningen. Op de zware dagen worden wisselende oefeningen gedaan, net als op de ‘speed’ dagen. Onderstaand schema is daar een voorbeeld van:

    Zaterdag Maandag Woensdag
    Log Lift ME Squat/ Deadlift DE Squat/ Speed Pull
    Farmers Walk/ Hercules Hold ME Overhead Press DE Press
    Wheel Flip/ Yoke RE Chin/ Row/ Pulldown RE Shoulder raises
    Stones RE Triceps RE Biceps Curl
    Buik Buik

    Dit programma is nog steeds een drie dagen per week total body split. Het combineert event practice met Max Effort training, Dynamic Effort en Rep Effort training. Deze termen staan voor zware krachttraining met 90%+ intensiteit, explosieve krachttraining en training op herhalingen respectievelijk. En daarmee zitten alle vier elementen van een goede krachttraining weer in dit programma.
    Door bewegingen te benoemen in plaats van oefeningen is er meer ruimte voor variatie. Zo kun je voor de ME Squat/ deadlift kiezen voor een hele boel verschillende oefeningen zoals Squats, Front Squats, Zercher Squats, Box Squat, Deadlift, Deficit Deadlift, Rack Pull en zelfs Good mornings. Daarbij kun je kiezen voor een reguliere halter, maar ook een bufallo bar, cambered bar of Safety Squat Bar. Door kettingen of elastiekbanden toe te voegen zijn de mogelijkheden haast eindeloos. Uiteindelijk zul je moeten kiezen voor die oefeningen die je helpen om sterker te worden. En met een reguliere squat en deadlift om de week zit je altijd goed.

    Een perfect schema bestaat niet maar bovenstaande aanpak komt in de buurt als het om strongman training gaat. Sterk worden doe je door veel te herhalen. Frequentie is belangrijk voor kracht. Daarom zijn total body trainingen zo effectief als het om kracht gaat.

    Maar er is een variant op bovenstaand schema te bedenken die afwijkt van het hele lichaam in één training trainen en dat is de UB/ LB split. Upper Body en Lower Body doet nog denken aan spiergroep training maar het refereert aan de Sq/ DL en Press in termen van beweging.

    Westside Barbell heeft een grote invloed gehad op krachttraining in het algemeen en powerliften in het bijzonder. De basis van het Westside systeem ligt in de tweedeling Sq/ Dl en Press met vier dagen trainen in de week. Daarnaast is er veel meer aandacht voor nevenoefeningen. Alle individuele spiergroepen worden afzonderlijk getraind na de zware basisoefening. Shoulder raises, triceps extensions, een hele zwik aan rugoefeningen, onderrug, hamstrings, en heel veel buikoefeningen.

    Belangrijk echter is te onthouden dat Westside Barbell een powerlift club is en niet gericht is op strongman. Event training doet een grote inbreuk op je herstel capaciteit en het vier dagen UB/ LB programma houdt geen stand met een vijfde zware event dag. Afhankelijk van je herstelcapaciteit en de indeling van je event dag kun je de Westside template wel inpassen. Bijvoorbeeld op deze manier:

    Zaterdag Maandag Woensdag
    Log Lift ME Squat/ Deadlift ME Press
    Farmers Walk/ Hercules Hold Onderrug Triceps
    Wheel Flip/ Yoke Hamstrings Lats
    Stones Buik Shoulders

    Dit schema gaat nog steeds uit van drie trainingen per week. Natuurlijk kun je de frequentie opvoeren. Echter voor kracht is rust nodig, dus de vraag is of je het nodig hebt om meer te trainen. Maar je kunt tot vijf keer per week trainen door de Dynamische dagen aan dit programma toe te voegen. Een alternatief is ME weken met DE weken af te wisselen. Daarnaast is het heel goed mogelijk om na je setjes DE werk het gewicht op te voeren en door te gaan voor een max. Chuck Voghenpohl trainde op die manier zijn squat. Na de DE setjes de banden er aan laten en doorladen tot een max met banden. Vervolgens deed hij zware rackpulls na de squat.

    De kern van strongman training is event practice. Hoe specifieker je kunt trainen hoe meer rendement je uit je training kunt halen. In latere jaren combineerde ik event training met de reguliere halter training. In 2009 won ik de sterkste man van Oost Nederland met een programma wat de Westside template combineerde met event training:

    Zaterdag Zondag Dinsdag Donderdag
    ME/ RE/ DE Log Lift ME Squat/ Deadlift RE Dumbell Press DE Squat
    Triceps Press Farmers/ Yoke Triceps Speed Pull
    Rug Wheel Flip/ Sleetje Rug Onderrug
    Schouders Stones Schouders Hams
    Buik Buik

    De log op zaterdag trainde ik afwisselend zwaar, op snelheid en op herhalingen. Daarna was het smal bankdrukken of overhead lockouts voor de triceps. Aansluitend rug en schouders. Zondag begon met zwaar squatten, deadliften of een good morning. Vervolgens twee tot drie onderdelen en daarna nog wat nevenoefeningen zoals reverse hyper, glute ham raise, back extensions en buik. Doordeweek deed ik presses op herhaling, omdat ook de boomstam op herhaling moest op die wedstrijd. Verder veel gepomp voor het bovenlijf. Donderdag was een speed dag met meer Squats en deads plus assistance.

    Dit schema heeft me gesloopt en er waren weken dat ik de training op donderdag om 21.30 uur na mijn werk zonder tijd om te eten niet kon volmaken. De laatste paar weken voor de wedstrijd moest ik de training terug brengen omdat ik grieperig werd. Maar ik was wel sterker dan ooit en na twee jaar geen wedstrijden gedaan te hebben won ik drie van de vijf onderdelen in een sterk veld. De combinatie events en halter training werkt goed en zorgt ervoor dat je niet iedere event dag een soort van wedstrijd doet. Vijf tot zes onderdelen voluit iedere week is wat teveel van het goede heb ik gemerkt.

    Bovenstaande schema’s heb ik zelf mee getraind. Dat maakt ze valide. Het is niet moeilijk nog meer programma’s eruit te spuien. Als je voor iedere training de oefeningen benoemd kun je honderden schema’s maken. Veel belangrijker is een visie te ontwikkeling. Maak gebruik van wat bekend is en probeer daar je eigen weg in te vinden op basis van je eigen ervaring. Belangrijk daarbij is niet iedere week van schema te veranderen. Zet eens iets een tijdje door. Progressie komt niet iedere week. Het is een illusie te denken dat je iedere week een Pr kunt neerzetten. Dat hoeft ook niet. Trainen is een proces waarin je in meerdere maanden toewerkt naar een verbetering van je prestatie. Probeer vooral te leren wat je zwakke punten zijn en werk daar hard aan. Als je dan je basisoefeningen blijft doen kom de kracht met de tijd. Uiteindelijk draait het maar om één ding: consistentie. Blijf hard werken.
    avatar
    LeonN


    Aantal berichten : 481
    Registratiedatum : 07-04-11

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  LeonN za apr 09, 2011 7:20 pm

    Erg leuk artikel Robbert!

    Heb er zelf ook al over na zitten denken hoe ik mijn trainingen ga doen als ik later events en barbelltraining kan combineren (vanuit mijn garage oid).

    Ik zou uitkomen op iets als jouw voorbereiding voor Oost-NL in 2009.
    Verschil zou zijn dat ik speed squats met af en toe een zware single zou doen op event-dag en niet structureel een ME squat/deadlift/goodmorning als eerste oefening zou doen. Deadlift zou je dan wel als event kunnen zien. Door de week zou ik een RE lowerbody-training doen met af en toe een echt zware set ertussen, naar gelang m'n lichaam het aan zou kunnen.

    Ik heb het gevoel dat je zo net ff minder gesloopt bent dan in jouw omschrijving. Temeer omdat je op event-dag de keuze hebt om zwaar te gaan, niet de plicht (zoals bij ME).

    Waarom heb je het schema van 2009 overigens nooit meer opgepakt? Was er soms een link met je rugblessure?
    Ruben_S
    Ruben_S


    Aantal berichten : 24
    Registratiedatum : 07-04-11
    Leeftijd : 41

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  Ruben_S za apr 09, 2011 8:55 pm

    Goed artikel Robbert!
    Bigwolters
    Bigwolters
    Admin


    Aantal berichten : 215
    Registratiedatum : 31-03-11
    Leeftijd : 52
    Woonplaats : Raalte

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  Bigwolters zo apr 10, 2011 3:42 pm

    @Leon

    Je aanpassingen aan het schema zijn zeker een optie, alleen denk ik niet dat het echt verschil zal maken. Ik merkte gewoon dat vier krachttrainingen in de week teveel zijn voor mij, tenzij ik vakantie heb en veel rust kan pakken, dan werkt het wel. Ik ben een druk mannetje en merk dat stress en weinig slapen daar een beetje bij horen. Dat is niet goed voor het trainen. Maar het kan ook met mijn leeftijd te maken hebben. Vroeger trainde ik zeven dagen per week. Ik zal niet zeggen dat wat voor mij werkt ook voor een ander zou moeten gelden overigens, maar het is wel goed om te lezen hoe een ander het doet om daarmee een breed pallet aan mogelijkheden te scheppen. Als ik mij nu zou moeten voorbereiden dan zou ik eerst twee maanden nemen voor veel licht werk en conditie training, niets boven de 60% om van daaruit op te bouwen op drie dagen per week zoals in het artikel staat, met een event dag en dan ME weken afwisselen met DE weken voor de twee andere dagen en iedere vier weken een complete deload week met alleen cardio en abs.
    De reden dat ik dit nu niet doe is inderdaad deels mijn rug. Maar ik heb ook geen enkele drive meer om wedstrijden te doen. Wellicht komt dat nog terug.

    @ Ruben

    Dank!
    mikeo26
    mikeo26


    Aantal berichten : 262
    Registratiedatum : 09-04-11
    Leeftijd : 31
    Woonplaats : Goirle

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  mikeo26 zo apr 10, 2011 10:21 pm

    Net artikel Robbert!
    avatar
    Frenkpie


    Aantal berichten : 76
    Registratiedatum : 06-04-11

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  Frenkpie di apr 12, 2011 8:14 pm

    Mooi artikel Robbert! Persoonlijk ben ik meer een voorstander van 4x per week trainen simpelweg omdat ik het trainen an sich gewoon erg leuk vind en ik al bijna baal als ik 2-3 dagen niet kan trainen.

    Maar dat 3x per week trainen zou wel een mooi alternatief zijn in tijden waarin je het wat drukker zou hebben met werk/school/privé.
    Mark
    Mark


    Aantal berichten : 4
    Registratiedatum : 06-04-11

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  Mark wo apr 13, 2011 1:06 pm

    Zelf merk ik ook dat wanneer ik een strongman training doe zonder een doordacht plan ik als een klein enthousiast kind door de onderdelen loop.
    Uiteindelijk verg ik te veel van mijn lichaam bij alle onderdelen waardoor ik tijdens de gym trainingen (door de week) nauwelijks nog progressie boek. Ik ben nu van mening dat ook dit soort trainingen slimmer aangepakt kunnen worden en niet op alles maximaal hoeft te gaan. Ik kiest bijvoorbeeld een ME onderdeel en de rest is ondersteunend hierin.

    Zelf ga ik nu eens wat nieuws proberen waarin ik in een training ME/DE/RE stop. Ik hoop dat dit ervoor gaat zorgen dat ik na een strongman training niet een halve week nodig heb om te herstellen.
    Boom
    [WEEK 1]zwaar
    [WEEK 2]licht
    Stones
    [WEEK 1]licht
    [WEEK 2]zwaar
    Bench press
    boards
    chains 6x3x50%+1/2chains
    Sled pull
    conditie

    Yoke
    [WEEK 3]zwaar
    [WEEK 4]licht
    Farmers
    [WEEK 3]licht
    [WEEK 4]zwaar
    Deadlift / Squat
    [WEEK 3]deadlift / chains 6x2x50%+2/3chains
    [WEEK 4]squat / chains 6x2x50%+2/3chains
    Wheelflip
    conditie

    Beginnend met een ME onderdeel (zwaar) en daarna RE onderdeel (licht). Heb deze opzet ooit eens bij http://www.ontariostrongman.ca/ gezien en dat heeft me aan het denken gezet. Bijvoorbeeld een yoke op gewicht (ME) en daarna lichte farmers op afstand/snelheid (RE).
    Daarna een basis gymlift met chains (DE). En de training sluit ik af met een conditie onderdeel. Mag ook een medley zijn.


    Bigwolters
    Bigwolters
    Admin


    Aantal berichten : 215
    Registratiedatum : 31-03-11
    Leeftijd : 52
    Woonplaats : Raalte

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  Bigwolters wo apr 13, 2011 3:30 pm

    @ Mike, thanks! Ik hoop dat je er wat mee kunt, al is het in de idee vorming. Het gaat mij niet om het leveren van blauwdrukken, alsof het de tien geboden zijn, maar om het stimuleren na te denken over je eigen training. Amen hehehe.

    @ Frank, herkenbaar. Ik trainde vroeger iedere dag, altijd. Ik 'moest' trainen. Maar progressie boekte ik niet echt. In objectieve zin is meer trainen beter, mits je herstelt. Ik heb ook veel progressie geboekte qua kracht met twee trainingen per week trouwens. Maar ik werd er wel een vet ventje van, ik at nog voor zeven dagen..

    @ Mark, Mark wie? Gewoon benieuwd. Maar klinkt goed wat je zegt! Event training gooit je reguliere training in de soep. Je ziet het in de diverse logjes op andere fora. Het vereist een goede planning.
    Mark
    Mark


    Aantal berichten : 4
    Registratiedatum : 06-04-11

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  Mark wo apr 13, 2011 9:49 pm

    Klopt had me hier nog niet voorgesteld. Mark aka mc. chick op dbb. Samen met Kevin (omega007) en nog iemand sinds kort Powerhouse Dordrecht opgezet waar we strongman gericht trainen. Kom net uit een blessure periode en moet de boel weer opbouwen.
    Mohamed
    Mohamed


    Aantal berichten : 2
    Registratiedatum : 14-06-11

    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  Mohamed di jun 14, 2011 4:50 pm

    interessante schemas/artikel!..khou wel van simpele shit, anders raak ik in de war..kan je die schemas ook zo hanteren dan dat je iets meer assistance toevoegd op de 2 gym dagen?? want anders benk met een uurtje klaar, en bij mij telt een training pas alsk rond de 2,5 uur bezig ben:P

    Gesponsorde inhoud


    Getting Stronger II - Strongman Training Empty Re: Getting Stronger II - Strongman Training

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 11:35 pm