Loods2

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bigger, Better, Stronger!


5 plaatsers

    High bar/ low bar squat

    FlorisPL
    FlorisPL


    Aantal berichten : 156
    Registratiedatum : 06-04-11

    High bar/ low bar squat Empty High bar/ low bar squat

    Bericht  FlorisPL za jul 30, 2011 2:41 pm

    Ben sinds een paar weken begonnen met low bar squats. Begin nu echt flink last te krijgen van mn ellebogen. Hoe het precies komt weet ik niet. Mn schouder hou ik flexibel met dislocates en overige oefeningen, toch blijf ik last houden.

    Mn "plan" was om high bar te squatten totdat de pijn over is en dan gematigd weer low bar proberen te squatten.


    Ik vroeg mij af waarom in de PL wereld de voorkeur zo sterk uitgaat naar low bar squats? Laat je kg's liggen als je high bar squat?

    Mijn stance is overigens iets breder dan schouder wijdte.
    Jethro
    Jethro


    Aantal berichten : 383
    Registratiedatum : 08-04-11
    Leeftijd : 38

    High bar/ low bar squat Empty Re: High bar/ low bar squat

    Bericht  Jethro za jul 30, 2011 4:47 pm

    Zelf heb ik nooit low bar gesquat omdat ik het simpelweg klote vind aanvoelen voor dezelfde redenen die jij aangeeft, dus er zullen vast mensen zijn met een betere uitleg/ervaring. Maar ik dacht dat je dan het zwaarte punt wat verplaatst waardoor je beter naar achter kan zitten en meer je hamstrings/glutes etc erbij betrekt en je zodoende meer kg's kan pakken.
    FlorisPL
    FlorisPL


    Aantal berichten : 156
    Registratiedatum : 06-04-11

    High bar/ low bar squat Empty Re: High bar/ low bar squat

    Bericht  FlorisPL za jul 30, 2011 7:08 pm

    Inderdaad, maar ben wel benieuwd of het daadwerkelijk kg's scheelt. Volgens mij squat gijs ook altijd high bar?

    Anyway, mn pols en elleboog doet nu zo veel pijn dat ik wel high bar moet squatten.
    Ziyed
    Ziyed


    Aantal berichten : 30
    Registratiedatum : 06-04-11
    Leeftijd : 32
    Woonplaats : Maassluis

    High bar/ low bar squat Empty Re: High bar/ low bar squat

    Bericht  Ziyed za jul 30, 2011 7:50 pm

    Breder pakken dan. Ik doe beide in training en low bar pak ik de halter echt tegen de uiteinde van de sleeves aan en dat bevalt prima. High bar pak ik hem met de vingers net naast de 81cm ringen ongeveer zelfde als middelvinger op 91cm.

    Met low bar kan je meer uit je heupen squatten.
    avatar
    g-men


    Aantal berichten : 137
    Registratiedatum : 13-04-11
    Leeftijd : 44
    Woonplaats : Baarn

    High bar/ low bar squat Empty Re: High bar/ low bar squat

    Bericht  g-men za jul 30, 2011 11:28 pm

    Niet alle pl-ers op hoog niveau doen low bar maar het is wel het meest dominerend. Er zijn veel meer verschillende stijlen. Bv het verschil tussen de Noren en mannen van WSB. Mijn pr op suited SQ was juist nadat ik het advies had gekregen de bar weer iets hoger te leggen en mijn knieen weer iets meer naar voren te doen.
    Bryan
    Bryan


    Aantal berichten : 371
    Registratiedatum : 06-04-11
    Leeftijd : 35
    Woonplaats : Amsterdam

    High bar/ low bar squat Empty Re: High bar/ low bar squat

    Bericht  Bryan ma aug 08, 2011 12:26 pm

    Met de bar laag op je rug ligt het gewicht dichter bij de belangrijkste as, het heupgewricht. Hoe korter de arm, hoe gunstiger het moment en dus de te leveren kracht. Tevens kunnen velen hun arch beter behouden op deze manier. Er zijn inderdaad een aantal high class powerlifters die met de bar hoog op hun rug squaten, maar dat is volgens mij vaak vanwege problemen met techniek of pijn bij een lagere positie. Ik heb ´in het dagelijks leven´ dan ook nog niemand gezien die high bar meer kon squaten, ongeacht de verhouding in lengte van de ledematen en de ontwikkeling van quads/heupen etc.
    Ziyed
    Ziyed


    Aantal berichten : 30
    Registratiedatum : 06-04-11
    Leeftijd : 32
    Woonplaats : Maassluis

    High bar/ low bar squat Empty Re: High bar/ low bar squat

    Bericht  Ziyed di aug 16, 2011 2:44 pm

    Bryan schreef:Met de bar laag op je rug ligt het gewicht dichter bij de belangrijkste as, het heupgewricht. Hoe korter de arm, hoe gunstiger het moment en dus de te leveren kracht. Tevens kunnen velen hun arch beter behouden op deze manier. Er zijn inderdaad een aantal high class powerlifters die met de bar hoog op hun rug squaten, maar dat is volgens mij vaak vanwege problemen met techniek of pijn bij een lagere positie. Ik heb ´in het dagelijks leven´ dan ook nog niemand gezien die high bar meer kon squaten, ongeacht de verhouding in lengte van de ledematen en de ontwikkeling van quads/heupen etc.

    Op het EK junioren in Engeland heb ik veel Noren zien squatten o.a. in mijn klasse dus ook nog raw bij de opwarming, check eens Bo Andre Bergan zijn kanaal (bergan01), staan filmpjes van veel van hun.
    Hun techniek viel wel erg op, met name toen ik Bo 270 belt only speed rep zag doen in z'n WU.

    Gesponsorde inhoud


    High bar/ low bar squat Empty Re: High bar/ low bar squat

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 7:05 pm